Fagaras Haute Route 2023

F H R 23

Traversarea pe skiuri a zonei alpine a muntilor Fagaras, Fagaras Haute Route, este tura mea favorita, la care am visat mult timp si ma consider privilegiat ca am avut din nou parte de o echipa motivata, experimentata si foarte bine pregatita 💪👍🤙.
Felicitari Mara, Robert si Mihai pentru pasiunea voastra pentru munte, alpinism si ski !
F H R ’23 ne-a purtat prin zone alpine exceptional de frumoase intr-o varianta care include cateva sectoare diferite fata de editiile anterioare. Am explorat linii noi si am vizitat zone putin umblate.
Fiecare zi din cele 3 petrecute pe crestele si vaile Fagarasene a fost o aventura in sine asa incat o sa revin asupra fiecarei etape in parte:
Z1: cabana Suru – cabana Negoiu
Z2: cabana Negoiu – Balea Lac
Z3: Balea Lac – cabana Podragu – valea Podragu
Am adunat in cele 3 zile 55km si 5000m D+
Multumesc tuturor celor care ne-au ajutat logistic in aceasta tura: Ioana de la Suru, Bogdan, Mari, Walter 🤗!
Suntem norocosi sa avem sub nasul nostru acest munte incredibil de salbatic, de o bogatie si diversitate de care putini suntem constienti. Dar in acelasi timp e trist sa constatam dispretul si nepasarea cu care privim aceasta insula de viata pura ce se incapataneaza sa existe 🤔
Responsabilitatea sa pastram acest dar ne apartine tuturor si conteaza fiecare mic gest pe care il facem in aceasta directie !

Prima etapa din traversarea “Fagaras Haute Route” este cabana Suru – cabana Negoiu.
Anul acesta, cu un sezon de iarna care a intarziat mai bine de o luna, am fost nevoiti sa amanam plecarea pentru a doua jumatate a lunii mai.
Scopul nostru in aceasta tura nu este doar ajungerea din punctul de start in cel de sosire ci este mai ales alegerea unor linii pentru ski cat mai interesante.
Astfel in prima etapa am avut 2 coborari foarte faine, fiecare in sine putând fi un obiectiv pentru o tura deosebita: o coborare de peste 650m D- si una de aprox 600m D-, de pe varful Budislavu si de pe varful Scara.
Dar sunt practic nenumarate variante pentru astfel de coborari si se pot lega trasee foarte variate si cu profile la alegere: culoare, spine-uri, versanti, etc.
Dar oricum ai alege o constanta este dificultatea si faptul ca tura se desfasoara intr-o zona salbatica si remote.
In aceasta prima etapa trecerea de sistemul Ciortea-lacul Avrig – Garbova este prima piatra de incercare si una din zonele cele mai complicate dpdv alpin din Fagaras.
In functie de conditiile meteo si de zapada exista o ora limita la care trebuie ajuns in anumite zone pentru ca tura sa fie facuta cu riscuri minime.
Fiecare astfel de obstacol este si o oportunitate de ati gasi linia care sa se potrivesca cu cea ce-ti doresti.
Pentru mine scopul nu e doar sa ajung rapid si in siguranta la cabana ci mai ales sa ma bucur de ceea ce muntele are de oferit si in materie de ski. De aceea traseul leaga adeseori urcari tehnice cu coborari memorabile 🤩
Foarte pe scurt prima zi a fost 15,5km cu 1700m D+, inclinatie maxima 45* la coborare si 50* la urcare.
PS: âś…Sunt necesare cateva precizari: aceasta NU este o tura clasica de parcurgere a Crestei Fagarasului. Aceasta este o Traversare a Fagarasului. De ce ?
Pentru ca traseul fiind asfel incat sa maximizeze deplasarea pe schiuri se bazeaza pe traversari de pe nord pe sud si apoi de pe vest pe est. Practic fiecare din profilele importante ale muntelui care ne apar in cale (varfuri, muchii, creste) sunt o oportunitate de a gasi o linie cat mai eficienta pentru coborare.

Ziua 2 din “Fagaras Haute Route”, editia 2023, incepe foarte devreme, cu o trezire la o ora ce pare inumana: 3 AM.
Din pacate dintr-o eroare gazdele noastre uita sa ne lase cafea si ceai asa incat mancarea intra cu greu iar ochii sunt impaienjeniti de somn.
Ne trezeste in schimb portiunea expusa a podurilor ce traverseaza spre caldarea Saratii.
Anul acesta am experimentat o noua varianta de traversare care trece la nord de varful Negoiu prin valea Laita. Datorita noptii senine zapada este beton si folosim coltarii.
Daca pana in muchia Saratii am fost destul de letargici, peisajul ce se deschide spre valea Laita ne-a umplut de energie.
Dupa primii 30-40 m inclinati la aprox 45* a urmat una din cele mai frumoase coborari ale sezonului, pe o zapada perfecta, versantul estic fiind deja expus la soare de mai bine de 1h.
De la Caltun intram pe traseul clasic de ski Negoiu-Balea.
In valea Paltinului o lalaim ca soparlele la soare si doar scamele de nori cenusii care se aduna ne urnesc dinou la drum.
Ajungem in valea Doamnei odata cu primele rafale de ploaie si mazariche, iar cand aversele devin serioase suntem deja la pranz la cabana Balea Lac.
Ascultand ropotul ploii pe acoperis nu ne mai pare deloc rau ca ne-am trezit la 3AM, fara cafea .
Tehnic ziua 2 a fost: 14 km cu 1800m D+, inclinatie maxima 45* la coborare si 40* la urcare.🤩💪🤙
PS: La fiecare din cele 3 editii de traversare F H R am incercat sa exploram alternative si trasee noi. Asa a fost si anul acesta cand am experimentat trecerea prin valea Laita, o valea exceptional de frumoasa, salbatica si foarte remote unde fiorul explorarii se simte foarte acut. De neuitat

Ziua a 3-a este cea mai grea.
Nu doar distanta si diferenta de nivel sunt semnificative: 27km 2700m D+ si 3400m D-.
Sectorul Balea Lac – Sambata este unul dintre cele mai dificile si complicate zone alpine din muntii Fagaras. Exista multe portiuni pentru care timpul limita este impus. Fara conditii meteo bune si conditii de zapada optime acest traseu devine o adevarata capcana.
Primul obstacol este trecerea sectorului accidentat al Arpaselului, adanca vale a Caprei si atingerea Ferestrei Zmeilor.
Un alt sector cheie este trecerea din Fereastra Zmeilor – varful Arpasul Mare – saua Podragului. Dar practic tot sectorul pana la refugiul Vistea este un sir aproape neintrerupt de probleme alpine.
Planul trebuie facut in asa fel incat traversarea varfurilor Galasescu sa se faca pe conditii de zapada stabila, cat mai devreme posibil (considerand faptul ca traversarea acestora se face predominant pe sud).
Cu o prognoza nu foarte optimista cu averse si descarcari electrice de la pranz si temperaturi pozitive si pe timpul noptii, ora de plecare a fost asemenea in jurul orei 4AM.
La urcarea spre Fereastra Zmeilor, dimineata foarte devreme, in jurul orei 6AM am putut observa 2 avalanse de topire, una de mari dimensiuni ce a plecat de pe pragul de sub creasta Arpasel, pe versantul sudic al Crestei Fagarasului. Asta ne-a determinat sa alegem in continuare o varianta de traseu care sa treaca predominant pe versantul nordic al Fagarasului pana la cabana Podragu.
Am beneficiat astfel de conditii de zapada foarte bune. Din pacate conditiile meteo s-au deteriorat constant, astfel incat retragerea pe valea Podragu a fost cu vijelia pe urme. Dar timing-ul a fost perfect: doar o repriza scurta de ploaie ne-a prins cand am ajuns la drumul forestier.
Inca din planificarea initiala a turei am luat in calcul 3 variante: valea Sambetei, valea Vistea sau valea Podragului pe care sa le abordam in functie de conditiile din teren.
Tehnic vorbind, a 3-a zi a insemnat 25km, 1500m D+, 2500m D-.
👉Valea Podragu este o vale minunata cu foarte mult potential pentru sporturile de iarna: in special pentru ski off piste, ski de tura si ski alpinism. Din pacate cabana Podragu e in continuare piesa lipsa din sezonul de iarna. Cabana se inchide la sfarsit de septembrie si se redeschide tarziu dupa 15 iunie.
👉Cu tristete am remarcat starea deplorabila in care se afla traseul de acces catre cabana Turnuri si cabana Podragu: podurile prost construite, aproape la nivelul raului si rupte, destul de multe zone cu copaci prabusiti pe poteca. Nu e de mirare ca dupa spusele cabanierului de la Turnuri doar o mana de oameni au vizitat zona in ultimele 6 luni. Multe povesti sforaitoare, multe proiecte stralucitoare, dar realitatea e cruda 🤔.
👉Fagaras Haute Route este o tura care ar fi trebuit sa fie clasica, cele 8 luni de zapada de care beneficiaza Fagarasul fiind un cadou de care nu stiu zau cat timp o sa ne mai bucuram.
👉In urma cu 40 de ani cabanele de creasta erau pline de schiori, iar schiul de primavara era foarte larg raspandit atat la Balea, Negoiu, Podragu, Suru, Capra sau Barcaciu. Conditile de primavara sunt semnificativ mai sigure si mai putin complicate, iar variantele de trasee sunt mult mai numeroase si mai variate.
👉Exista un setup mental gresit, care nu tine cont de realitate. Multa lume vaneaza powder, dar practic astfel de conditii ideale sunt doar cateva zile pe an.
Nu se tine cont de exemplu ca si in Alaska sezonul de ski este tot cel de primavara, iar in Alpi liniile importante se fac tot primavara…
Exista astfel o lipsa a intelegerii corecte a naturii si a ritmului ei.
Avem alaturi un cadou urias pe care-l pretuim prea putin.
Pana atunci ramanem o mana de oameni cu sufletele pline de frumos si natura salbatica, recunoscatori pentru ce descoperim cu fiecare tura, aici la doi pasi casa…

Don`t copy text!